ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΝΟΜΟΥ) ΑΤΤΙΚΗΣ
Μέλος της ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ (ΠΟΤ)
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 2006
Σαπφούς 21, Καλλιθέα. ΤΚ 17676
Πατησίων 4, Ομόνοια, Αθήνα
τηλ 210 9524869, 6932 737727,
6949 592286,
email:
titsa_mesouridou@yahoo.gr email: triteknoiattikis@yahoo.gr
fax: 2109570649 http://triteknoinomouattikis.blogspot.com
Κεγκέρογλου: Οι προτάσεις του ΚΙΝΑΛ για το δημογραφικό
Πρόταση
Νόμου του ΚΙΝΑΛ
"Εθνική
Δημογραφική Πολιτική - Στήριξη της οικογένειας"
Άρθρο
1
Σύσταση
Ειδικής Γραμματείας Δημογραφικής Πολιτικής
Με τις διατάξεις αυτού του
άρθρου αυτού συστήνεται Ειδική Γραμματεία στο Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής
Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με σκοπό την εξειδίκευση και εφαρμογή της
δημογραφικής πολιτικής μέσω του αποτελεσματικού συντονισμού των υπηρεσιών των
συναρμόδιων Υπουργείων και της συνεργασίας με τους κοινωνικούς και οικονομικούς
φορείς.
Άρθρο
2
Εθνική
Επιτροπή Δημογραφικής Πολιτικής
Με τις διατάξεις αυτού του
άρθρου αυτού συστήνεται η άμισθη, συμβουλευτικού χαρακτήρα Εθνική Επιτροπή Δημογραφικής Πολιτικής που
έχει ως κύριο αντικείμενο την εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου για το Δημογραφικό
αξιοποιώντας και το πόρισμα της ειδικής επιτροπής της Βουλής. Στο πλαίσιο αυτό
παρακολουθεί, αναλύει και αξιολογεί τα
δημογραφικά στοιχεία, προτείνει δράσεις και μέτρα για την υλοποίηση των στόχων
του Σχεδίου παρέχοντας γενικότερη συμβουλευτική υποστήριξη στο Υπουργείο
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τα θέματα
δημογραφικής πολιτικής.
Άρθρο
3
Κέντρα
Συμβουλευτικής και Υποστήριξης Οικογενειών
Με τις διατάξεις αυτού του
άρθρου δύναται να συσταθεί και να λειτουργήσει Κέντρο Συμβουλευτικής και
Υποστήριξης Οικογενειών (εφεξής ΚΕΣΥΟ) σε κάθε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης
α’ βαθμού. Τα ΚΕΣΥΟ λειτουργούν ως δομές συμπληρωματικές των Κοινωνικών
Υπηρεσιών των αντίστοιχων ΟΤΑ α’ βαθμού και εποπτεύονται από αυτές. Συνιστούν
υπηρεσίες πρώτης γραμμής με σκοπό την παροχή δωρεάν συμβουλευτικών υπηρεσιών σε
οικογένειες που αντιμετωπίζουν προβλήματα οικογενειακής δυσαρμονίας, τη δωρεάν
ψυχο-κοινωνική υποστήριξη των μελών των οικογενειών από εξειδικευμένους
επαγγελματίες και την παραπομπή τους, εφόσον κριθεί απαραίτητο, σε πιο
εξειδικευμένους φορείς δεδομένης της συνεργασίας και διασύνδεσης των ΚΕΣΥΟ με
όλες τις υπηρεσίες, τους φορείς και τις δομές κοινωνικής προστασίας σε τοπικό
επίπεδο.
Άρθρο
4
Εφάπαξ
Επίδομα Τοκετού
Δεδομένων των αυξημένων
δαπανών που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά την πρώτη περίοδο μετά τον τοκετό, με
τη διάταξη του άρθρου αυτού προτείνεται από 1.1.2019 να χορηγούνται από το Υπουργείο
Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλιση και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, επίδομα τοκετού 1000
ευρώ σε κάθε δικαιούχο μητέρα μαιευτικής περίθαλψης του ΕΟΠΥΥ εντός προθεσμίας
30 ημερών από τον τοκετό. Το ποσό αυτό χορηγείται ανεξάρτητα από τον τόπο του
τοκετού, ήτοι δημόσιο ή ιδιωτικό μαιευτήριο, το σπίτι ή αλλού και χορηγείται
πέραν των σχετικών παροχών μαιευτικής περίθαλψης του ισχύοντος Ενιαίου
Κανονισμού Παροχών Υγείας του ΕΟΠΥΥ.
Άρθρο
5
Στεγαστική
συνδρομή οικογενειών μετά την απόκτηση παιδιών
Είναι πλέον αποδεδειγμένο,
με βάση την εξέταση των διαθέσιμων στοιχείων και διεθνών πρακτικών, ότι το
ζήτημα της στέγασης αποτελεί έναν από τους κυριότερους ανασταλτικούς παράγοντες
για την απόκτηση νέων τέκνων από τις οικογένειες. Με το παρόν άρθρο θεσπίζεται
ο θεσμός της στεγαστικής συνδρομής για κάθε νέο παιδί που γεννιέται και
χορηγείται νομοθετική εξουσιοδότηση για την άμεση παροχή του ως γνήσιο κίνητρο
της Πολιτείας για την ανάκαμψη των δημογραφικών μεγεθών της χώρας.
Άρθρο
6
Θεσμοθέτηση
«Εθνικού Αποταμιευτικού Λογαριασμού για το Παιδί»
Με τις προτεινόμενες
διατάξεις καθιερώνεται ο θεσμός του «Εθνικού Αποταμιευτικού Λογαριασμού για το
Παιδί» με σκοπό την αποταμίευση για κάθε
παιδί που γεννιέται ώστε να χρησιμοποιηθεί ως βατήρας από το ίδιο κατά
τα πρώτα βήματα της ενηλικίωσης του. Το
ποσό που θα αποταμιεύεται ετησίως καταβάλλεται εξ ημισείας από την οικογένεια
και την Πολιτεία για τα δύο πρώτα παιδιά της οικογένειας. Για τα παιδιά της
οικογένειας πλέον του τρίτου (3ου), για ορφανά ή απροστάτευτα παιδιά, για
παιδιά με αναπηρίες 67% ή με ένα γονιό με αναπηρία άνω το 80% ή με δύο γονείς
με αναπηρία άνω του 67% καθώς και για παιδιά οικογενειών με χαμηλό εισόδημα και
χαμηλή αξία περιουσίας η συμπλήρωση του ετήσιου ποσού αποταμίευσης είναι
αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας και συγκεκριμένα της Ειδικής Γραμματείας
Δημογραφικής Πολιτικής του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και
Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Άρθρο
7
Εγγύηση
φροντίδας για όλα τα βρέφη και τα νήπια
Είναι πλέον ξεκάθαρο, βάσει
της εξέτασης των διαθέσιμων στοιχείων και διεθνών πρακτικών, ότι τα προβλήματα
σε σχέση με τη φροντίδα των παιδιών στην προσχολική ηλικία, που αντιμετωπίζουν
οι σύγχρονες οικογένειες, αποτελούν έναν από τους κυριότερους ανασταλτικούς
παράγοντες για την απόκτηση νέων τέκνων. Με το παρόν άρθρο θεσπίζεται ο θεσμός
της εγγύησης της Πολιτείας του δικαιώματος για ένταξη και φροντίδα σε παιδικό ή
βρεφονηπιακό σταθμό ή σε άλλες αδειοδοτημένες και πιστοποιημένες δομές
φροντίδας παιδιών δημόσιου, ιδιωτικού ή κοινωνικού τομέα, μέσω «Κοινωνικής
Επιταγής» ως γνήσιο κίνητρο της Πολιτείας για την ανάκαμψη των δημογραφικών
μεγεθών της χώρας.
Άρθρο
8
Μεταφορά
βασικών βρεφικών ειδών στο χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ
Δεδομένης της οικονομικής
επιβάρυνσης που βιώνουν από τις πρώτες μέρες
μετά την έλευση ενός νέου παιδιού οι οικογένειες προτείνεται η
ανακούφιση τους με τη μείωση του ΦΠΑ για τις βασικές δαπάνες τροφής, ένδυσης
και μεταφοράς του βρέφους.
Άρθρο
9
Ρήτρα
διατήρησης των δικαιωμάτων των πολύτεκνων οικογενειών και ένταξη των τριτέκνων
οικογενειών στις πολύτεκνες
Με την πρώτη παράγραφο οι
τρίτεκνες οικογένειες εντάσσονται πλέον στις πολύτεκνες, αφού ο αριθμός των
τέκνων που καθορίζει την ιδιότητα του πολύτεκνου από τέσσερα γίνεται τρία. Αυτό
αποτελεί ένα σημαντικό μέτρο για τη στήριξη των πολυμελών οικογενειών στο
πλαίσιο της πολιτικής για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος. Έτσι,
ισχύουν αυτόματα όλα τα ευεργετήματα των πολυτέκνων για τους έως τώρα
τρίτεκνους.
Με τη δεύτερη παράγραφο διασφαλίζεται
η απρόσκοπτη ένταξη των τριτέκνων στους
πολύτεκνους και η απόκτηση της πολυτεκνικής ιδιότητας. Επίσης, διορθώνεται η αδικία εις βάρος γονέων με
τέσσερα τέκνα που δεν απέκτησαν την πολυτεκνική ιδιότητα μέχρι τώρα λόγω
υφιστάμενων διατάξεων και περιορισμών. Ακόμη, διασφαλίζεται ότι η πολυτεκνική
ιδιότητα ισχύει και για τους δύο γονείς ανεξαρτήτως εάν βρίσκονται σε διάσταση
και εάν ο ένας από αυτούς έχει την επιμέλεια των παιδιών εφ’ όσον και οι δύο
έχουν τη μέριμνά τους. Επίσης, η πολυτεκνική ιδιότητα χορηγείται ανεξαρτήτως
από τον αριθμό των γάμων ή των συμφώνων εντός των οποίων έχουν αποκτηθεί τα
παιδιά.
Με την τρίτη παράγραφο
καθιερώνεται ρήτρα εγγύησης για τη
συνέχιση των παροχών προς τους έως τώρα πολύτεκνους που σημαίνει ότι
διασφαλίζεται ότι όλοι οι πολύτεκνοι θα
συνεχίσουν να έχουν όλα τα
δικαιώματα που έχουν έως σήμερα.
Με την τέταρτη παράγραφο
καθιερώνεται η προοδευτικότητα των παροχών σε αναλογία με τον αριθμό των
παιδιών.
Άρθρο
10
Θέσπιση
«Κοινωνικής Επιταγής»
Για την άσκηση Κοινωνικής
Πολιτικής και την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων καθιερώνεται ως δυνητικό
μέσο παροχής υπηρεσιών ή αγαθών η «Κοινωνική Επιταγή». Η «Κοινωνική Επιταγή»
ενσωματώνει την αξία συγκεκριμένης κοινωνικής παροχής, η οποία είναι ατομική
και παρέχεται στο δικαιούχο του προγράμματος που την ενεργοποιεί αποκλειστικά
για την απολαβή των συγκεκριμένων αγαθών ή/και υπηρεσιών.
Άρθρο 11
Άρθρο 11
Δημιουργική
Απασχόληση Παιδιών
Η Δημιουργική Απασχόληση
Παιδιών με τις 382 δομές των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (ΚΔΑΠ)
και τις 59 δομές Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία (ΚΔΑΠμεΑ)
εντάσσονται στο σύνολό τους στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των Δήμων και στις
κοινωνικές υπηρεσίες τους με το ανθρώπινο δυναμικό και τον εξοπλισμό τους.
Άρθρο
12
Ακατάσχετο
και ασυμψήφιστο των οικογενειακών επιδομάτων
Με την παρ. 1 του άρθρου 214
του Ν. 4512/2018 (ΦΕΚ Τεύχος Α 5/17.01.2018) «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των
Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες
διατάξεις» θεσπίστηκε επίδομα παιδιού -χορηγούμενο από τον Οργανισμό Γεωργικών
Ασφαλίσεων κατόπιν αίτησης, το οποίο αντικατέστησε τα προϋφιστάμενα
οικογενειακά επιδόματα της παραγράφου
ΙΑ, υποπαράγραφος ΙΑ2 του ν. 4093/2012 (Α΄222) και του άρθρου 40 του
ν.4141/2013 (Α΄81), τα οποία και κατήργησε. Με το άρθρο αυτό χαρακτηρίζεται
ρητώς το επίδομα παιδιού ως ακατάσχετο για χρέη του δικαιούχου προς το Δημόσιο
ή/και τρίτους, ακόμη και αν πιστώνεται σε λογαριασμό μη δηλωμένο στην
Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ως «ακατάσχετο», και ασυμψήφιστο.
Η θεσμοθέτηση του
ακατάσχετου και ασυμψήφιστου κρίνεται επιβεβλημένη α) για λόγους ισότητας.
Πρέπει να υπάρχει όμοια αντιµετώπιση όλων των επιδοµάτων, δεδομένου ότι οι
νοµοθετικές διατάξεις που προβλέπουν την καταβολή άλλων ενισχύσεων, όπως το
επίδοµα θέρμανσης και κοινωνικού μερίσµατος, ορίζουν ρητά ότι αυτά ούτε
κατάσχονται ούτε συμψηφίζονται, β) για λόγους αντιμετώπισης της
γραφειοκρατίας/ταλαιπωρίας/αδικίας που υφίστανται ορισμένοι δικαιούχοι που
αντιμετωπίζουν κατάσχεση και συμψηφισμό των επιδομάτων.
Άρθρο
13
Σύνδεση
οικογενειακών επιδομάτων με παρακολούθηση υποχρεωτικής εκπαίδευσης
Με το παρόν άρθρο
θεσμοθετείται η σύνδεση της καταβολής όλων των οικογενειακών επιδομάτων με την
παρακολούθηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (Δημοτικό και Γυμνάσιο) σε δημόσιο
σχολείο. Το άρθρο κρίνεται απαραίτητο δεδομένου ότι τα προηγούμενα χρόνια υπήρξαν
περιπτώσεις «πλασματικής» φοίτησης.
Άρθρο
14
Αναβάθμιση
των θεματικών ενοτήτων Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας και της Αγωγής
Υγείας συμπεριλαμβανομένης της Σεξουαλικής Αγωγής σε υποχρεωτικά μαθήματα όλων
των βαθμίδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Με τις προτεινόμενες
διατάξεις επιδιώκεται η ταχεία δρομολόγηση των ενεργειών ώστε οι θεματικές
ενότητες της «Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας», της «Αγωγής Υγείας»
συμπεριλαμβανομένης της «Σεξουαλικής Αγωγής» να αποτελέσουν από το σχολικό έτος
σχολικό έτος 2019 – 2020 υποχρεωτικά μαθήματα του ωρολόγιου προγράμματος όλων
των τάξεων και όλων των βαθμίδων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης βάσει γνωμοδότησης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής που
εκδίδεται εντός τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου.
Άρθρο
15
Κίνητρα
για τον επαναπατρισμό των ελλήνων επιστημόνων και ερευνητών
Κατά διάρκεια της οικονομικής κρίσης, σύμφωνα με ορισμένες
εκτιμήσεις, οι συμπατριώτες μας που έχουν μεταναστεύσει για οικονομικούς λόγους
μπορεί και να ξεπερνούν τους 450.000 εκ των οποίων οι περισσότεροι είναι νέοι
αυξημένων τυπικών και ουσιαστικών προσόντων. Πρόκειται για μια ανοιχτή πληγή
στην ελληνική κοινωνία που δυσχεραίνει την εθνική μας προσπάθεια να βγούμε από
τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε και επιδεινώνει περαιτέρω ήδη τις δυσμενείς
δημογραφικές εξελίξεις.
Η λύση στο πρόβλημα του
brain drain δεν είναι εύκολη ούτε μπορεί να βρεθεί με μονοσήμαντες παρεμβάσεις,
είναι ένα σύνθετο φαινόμενο και για να αντιμετωπιστεί χρειάζονται πολύπλευρες
παρεμβάσεις. Η κοινή συνισταμένη όμως είναι να γίνει ξανά η πατρίδα μας ένας
τόπος που θα θέλουν οι νέοι να χτίσουν τη ζωή τους και να κυνηγήσουν τα όνειρα
τους.
Ένα πρώτο βήμα προς αυτήν
την κατεύθυνση είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε ακαδημαϊκούς υψηλών τυπικών
προσόντων να επιστρέψουν, σε πρώτο χρόνο ως επισκέπτες, για να διδάξουν και σε
ξενόγλωσσα προπτυχιακά τμήματα των Δημόσιων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, τα οποία
παράλληλα θα προσελκύουν όλο και περισσότερους σπουδαστές χωρών εκτός ΕΕ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.