Μείνετε συντονισμένοι με το σύλλογο Τριτέκνων Αττικής μέσω της επίσημης σελίδας μας στο Facebook: Πατήστε ΕΔΩ καθώς και από αυτό το ΠΡΟΦΙΛ

Τρίτη, 5 Μαρτίου 2019

Θεανώ Φωτίου: Στη Βουλή η συζήτηση επί της Εκθέσεως της Διακομματικής Επιτροπής για το δημογραφικό.


ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΝΟΜΟΥ) ΑΤΤΙΚΗΣ
Μέλος της ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΡΙΤΕΚΝΩΝ (ΠΟΤ)
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΗΣ 2006
Σαπφούς 21, Καλλιθέα. ΤΚ 17676
Πατησίων 4, Ομόνοια, Αθήνα
τηλ 210 9524869, 6932 737727, 6949 592286,
email: titsa_mesouridou@yahoo.gr   
email: triteknoiattikis@yahoo.gr
fax: 2109570649  
http://triteknoinomouattikis.blogspot.com


Θεανώ Φωτίου: Στη Βουλή η συζήτηση επί της Εκθέσεως της Διακομματικής Επιτροπής για το δημογραφικό.

Η ομιλία της κας Θεανώ Φωτίου, αναπληρώτρια Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στην συζήτηση στη Βουλή στις 5.3.2019  επί της εκθέσεως της Διακομματικής Επιτροπής για το Δημογραφικό.
Κατ αρχάς να συγχαρώ τη διακομματική επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων για το εξαιρετικό έργο που παρήγαγε. Πρόκειται για ένα έργο στο οποίο με σαφή επιστημονικό και μεθοδολογικό τρόπο, αναδύονται τα χαρακτηριστικά του Δημογραφικού προβλήματος, τα πεδία παρέμβασης και οι γενικές πολιτικές κατευθύνσεις. Δεν είναι ευχολόγιο όπως συνηθίσαμε μέχρι τώρα, βάζει στόχους και προτεραιότητες.
Βρίσκομαι στην εξαιρετικά ευχάριστη θέση να συμφωνώ απόλυτα με τους στόχους και τις προτεραιότητες που τίθενται και αισθάνομαι δικαιωμένη, γιατί αυτές υποστήριζα αυτά τα 4 χρόνια και αυτές εξέθεσα τον Οκτώβριο του ΄17 στην επιτροπή σας.

1- «Οι επιδοματικές πολιτικές δεν αρκούν», λέει η έκθεση. Απαιτείται αλλαγή του προνοιακού μοντέλου, ισχυριζόμαστε εμείς και θα σας παρουσιάσω σήμερα τους βασικούς άξονες αυτής της αλλαγής, την οποία εφαρμόζουμε.
2- Λέει η έκθεση: «Δεν υπήρξε καμιά, όχι μόνο ενεργή δημογραφική πολιτική αλλά ούτε και επιτελική δομή παρακολούθησης, αξιολόγησης, συντονισμού, Δημογραφική παιδεία και ερευνητικές δομές για τη μελέτη και έρευνα των δημογραφικών εξελίξεων».
Στη διακομματική επιτροπή της Βουλής, τον Οκτώβριο του ΄17, είχαμε υποσχεθεί ότι η κυβέρνηση επεξεργάζεται μηχανισμό παρακολούθησης, ελέγχου, αξιολόγησης και συντονισμού για το Δημογραφικό πρόβλημα, και την ίδρυση ερευνητικού κέντρου, για την ενίσχυση της Δημογραφικής έρευνας και παιδείας. Οι σχετικές προτάσεις θα κατατεθούν τους επόμενους μήνες, μετά από ευρύτατη διαβούλευση.
3- «Τα μέτρα θα πρέπει να επικεντρωθούν στο παιδί και την οικογένειά του, ανεξάρτητα της μορφής της οικογένειας» (λέει η επιτροπή).
• Εμείς εκπονήσαμε το 2018 και επικαιροποιήσαμε στη συνεδρίαση του ΚΥΣΚΟΙΠ 19-11-2018, το Εθνικό σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα του παιδιού για την περίοδο 2018-2021, με τη συνέργεια των Υπουργείων Δικαιοσύνης, Εργασίας, Υγείας, Παιδείας, Προστασίας του Πολίτη, Μεταναστευτικής Πολιτικής, Εσωτερικών, Εξωτερικών και Ναυτιλίας.
Όραμα μας, μια κοινωνία συμπεριληπτική για όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις. Τα παιδιά αποτελούν το μέλλον κάθε κοινωνίας. Η κοινωνική τους καταγωγή δεν πρέπει να καθορίζει το μέλλον τους. Επένδυση στα παιδιά σημαίνει επένδυση στο μέλλον.
Καταθέτουμε τις επόμενες εβδομάδες στη Βουλή το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα των παιδιών.

4- Η επιτροπή στη σελίδα 85 καταλήγει «οι παρεμβάσεις θα πρέπει να επικεντρωθούν στη μετανάστευση και στη γονιμότητα». Με τον επαναπατρισμό τμήματος των νέων Ελλήνων και την υποδοχή ξένων μεταναστών. Ενώ για τη γονιμότητα θέτει τη νόρμα 2 παιδιά ανά ζευγάρι. Σήμερα είμαστε στο 1,33.
• Έχουμε αναπτύξει σειρά μέτρων και προγραμμάτων για την αναστροφή του brain drain και τον επαναπατρισμό των νέων, τόσο με ειδικά προγράμματα του ΟΑΕΔ (πρόσληψη χιλιάδων νέων επιστημόνων για την ενίσχυση του Δημόσιου τομέα- συνολικά 1 δις 100 εκατ. ευρώ από το 2015 έως σήμερα για 220.000 άτομα),όσο και στις ερευνητικές δομές της χώρας και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Επιδοτούμε τη νεανική επιχειρηματικότητα, νεοφυείς επιχειρήσεις και κοινωνικές επιχειρήσεις.
Παράλληλα:
Εκπονήσαμε ενεργή και συνεκτική μεταναστευτική πολιτική με αυτόνομο Υπουργείο, μηχανισμούς και πόρους. Εντάσσουμε στην ελληνική κοινωνία και στην εργασία τους μετανάστες και τους πρόσφυγες. Αποδίδουμε την ιθαγένεια στα παιδιά των μεταναστών και αποδεικνύουμε καθημερινά ότι έχουμε προσφυγική πολιτική και αλληλεγγύη, σε μια Ευρώπη, που ενώ γερνάει ταχύτατα και δεν αναπαράγει τον πληθυσμό της, βουλιάζει στην ξενοφοβία, τον ρατσισμό και τον φασισμό, κλείνοντας τα σύνορά της.

5- Βέβαια η έκθεση θέτει μια σειρά προϋποθέσεων για την αντιμετώπιση του δημογραφικού όπως, η ανάκαμψη της οικονομίας, η μείωση της ανεργίας, η αύξηση αμοιβών των νέων κλπ.
Εδώ πράγματι τα επιτεύγματα αυτής της κυβέρνησης παρά την καταστροφολογία είναι πολύ ενδιαφέροντα, χωρίς θριαμβολογίες.
Η ελληνική οικονομία ανακάμπτει με ρυθμούς αυξητικούς ενώ στην Ευρώπη είναι πτωτική. Οι διεθνείς οίκοι αναβαθμίζουν την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας η οποία δανείζεται πλέον από τις διεθνείς αγορές.
Η αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης βασίζεται στην ενίσχυση του κοινωνικού κράτους (παιδεία - υγεία - κοινωνική προστασία, δηλαδή εργασία, ασφάλιση, πρόνοια). Μόνο έτσι κατανοείται η υλοποίηση του κεντρικού της συνθήματος, Ανάπτυξη με κοινωνική δικαιοσύνη.
Παράλληλα όμως, για πρώτη φορά, η εργασία είναι ο κεντρικός άξονας της αναπτυξιακής πολιτικής (growth strategy) και του μεσοπρόθεσμου που υπέβαλε η ελληνική κυβέρνηση και ενέκρινε η Κομισιόν.
Γι αυτό, με την έξοδο από τα μνημόνια, επαναφέρουμε:
α. Τις συλλογικές διαπραγματεύσεις (πάνω από 200.000 εργαζόμενοι είδαν αύξηση των μισθών τους).
β. Την αύξηση κατά 11% του κατώτατου μισθού, από 586 στα 650 ευρώ.
γ. Κατάργηση του υποκατώτατου μισθού για τους νέους.
δ. Αύξηση των επιδομάτων που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό (μητρότητας, ανεργίας).
Ενισχύουμε το ΣΕΠΕ με εξαιρετικά αποτελέσματα για την αλλαγή σχέσης αποκλειστικής και μερικής εργασίας.
• Ανεργία: μείωση από 27% στο 18,5% . Δημιουργήσαμε 360.000 νέες θέσεις εργασίας με το 70% αυτών να είναι πλήρους απασχόλησης.
• Δημιουργήσαμε τον ΕΦΚΑ, μεγάλο , ισχυρό, δημόσιο πυλώνα ασφάλισης που υπεραποδίδει και βεβαίως δεν κόψαμε τις συντάξεις.
• Βγάλαμε τη χώρα από τα μνημόνια, με την κοινωνία όρθια, αποκαθιστούμε τις μεγάλες πληγές στο κοινωνικό σώμα, εφαρμόζουμε όλες τις εξαγγελίες της Θεσσαλονίκης και τις διευρύνουμε.

6- Χρειάζεται αλλαγή του προνοιακού μοντέλου.
Είπα στην αρχή ότι συμφωνώ με την έκθεση ότι οι επιδοματικές πολιτικές δεν αρκούν.
Η χώρα μας όπως σωστά επισημαίνει η έκθεση περιλαμβάνεται στο προνοιακό μοντέλο των χωρών του Νότου (Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Κύπρος) με κοινά χαρακτηριστικά :
• Χαμηλούς προϋπολογισμούς για την πρόνοια.
• Μεγάλα ποσοστά ανεργίας, φτώχειας, παιδικής φτώχειας.
• Σύστημα πελατειακό με διαπλοκή και διαφθορά.
• Ανάθεση στην οικογένεια της φροντίδας που δεν παρέχει η πολιτεία.
• Παροχές επιδοματικές μόνο για τους ευάλωτους (φτωχούς, ανάπηρους, άστεγους κλπ).
• Παράλληλα αντιπαρατίθενται δυο λογικές για τις προνοιακές δαπάνες. Η νεοφιλελεύθερη άποψη που θεωρεί ότι οι δαπάνες για την πρόνοια γίνονται μόνο σε εποχές ευμάρειας και η άποψη ότι οι προνοιακές δαπάνες είναι αναπτυξιακές. Έχουν δημοσιονομικό πολλαπλασιαστή δηλαδή κάθε ευρώ που δίνεται στην πρόνοια επιστρέφει στο ΑΕΠ από 1,03 έως 1,6 ευρώ. Εμείς συντασσόμαστε με αυτή την άποψη γι’ αυτό το 2015 παραλάβαμε προϋπολογισμό 790 εκατ. ευρώ και μέσα σε 4 δύσκολα χρόνια αυξήσαμε τον προϋπολογισμό κατά 408%. Από 790 εκατ. ευρώ σε 3 δις 225 εκατ. ευρώ.
Η Ελλάδα όμως ακόμη και τις εποχές ευμάρειας ήταν τελευταία σε προνοιακές δαπάνες.

Τώρα έχουμε αρχίσει να συγκλίνουμε θετικά με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα ως προς το ύψος των συγκεκριμένων δαπανών. Το 2021 και στον συγκεκριμένο τομέα θα έχουμε φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο με δαπάνες που προσεγγίζουν τα 4 δισ. ευρώ.

Παράλληλα αλλάζουμε το προνοιακό μοντέλο υπέρ των πολλών.
Δημιουργούμε ένα προνοιακό μοντέλο για όλους με οριζόντιες δράσεις, δηλαδή όχι μόνο για ευάλωτους αλλά και για τα μεσαία στρώματα σε δυο πεδία: για το παιδί και για τη στέγη. Εμβληματικές είναι οι δράσεις μας για όλα τα παιδιά στην θέση ενός μοντέλου που αφορούσε μόνο ευάλωτες κατηγορίες (ανάπηρα, φτωχά παιδιά, εγκαταλελειμμένα) αυξάνοντας τον προϋπολογισμό για το παιδί από 822 εκατ. ευρώ το 2015 σε 1δις 416 εκατ. ευρώ το 2019, δηλαδή αύξηση 72%.
Οικογενειακά επιδόματα: από 800.000 οικογένειες, 1.440.000 παιδιά και 650 εκατ. ευρώ το 2015, σε 900.000 οικογένειες, 1.600.000 παιδιά και 1,1 δισ. ευρώ το 2018.
Σχολικά γεύματα: 153.000 καθημερινά ζεστά γεύματα σε σχεδόν 1000 σχολεία και προϋπολογισμό 50 εκ. ευρώ σήμερα, με στόχο να δίνουμε του χρόνου 300. 000 σχολικά γεύματα καθημερινά και την επόμενη χρονιά 600.000, δηλαδή σε όλα τα δημοτικά σχολεία. Τα σχολικά γεύματα λοιδορήθηκαν ως συσσίτια όμως σχεδιάστηκαν κατά της παχυσαρκίας από το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο με μεσογειακή διατροφή.
Βρεφονηπιακοί σταθμοί: Παραλάβαμε 79.000 vouchers συνολικού προϋπολογισμού 172 εκατ. ευρώ από ΕΣΠΑ το 2015 και αυτή τη χρονιά δώσαμε 127.000 vouchers και 236 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αύξηση δηλαδή 60%.Δώσαμε για πρώτη φορά voucher στην άνεργη και τη φτωχή μάνα ενώ μέχρι το 2015 έδιναν μόνο στην εργαζόμενη. Και δεν αντιλαμβάνομαι τι εννοεί ο κ. Μητσοτάκης όταν λέει ότι θα δώσει 1800 ευρώ και θα λύσει το πρόβλημα. Δεν ξέρει ότι εμείς δίνουμε για τα βρέφη από 2375 έως 2945 ευρώ και για τα νήπια από 1805 έως 2375 ευρώ; Δεν ξέρει ο κ. Μητσοτάκης ότι το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν βρεφονηπιακοί σταθμοί; Εμείς όμως φροντίζουμε και γι αυτό.
Νέοι βρεφονηπιακοί: Διαθέσαμε 15 εκατ. ευρώ για νέα τμήματα παιδικών σταθμών και ανταποκρίθηκαν μέχρι στιγμής 110 Δήμοι που ιδρύουν 5.000 νέες θέσεις και προχωράμε μέχρι την κάλυψη όλου του ποσού. Στόχος, τα επόμενα χρόνια η κάλυψη σε βρεφονηπιακούς 150.000 παιδιών, συνολικού κόστους 280 εκατ. ευρώ το χρόνο. Για τα παιδιά 0-3 χρονών αφού η δίχρονη, υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση καλύπτει τις ηλικίες 4-5 χρονών, υπερκαλύπτοντας τους στόχους της Βαρκελώνης. (93.000 παιδιά *4 *0,33= 122.000)
Αποϊδρυματοποίηση: Σε εξέλιξη το πιλοτικό πρόγραμμα σε Λεχαινά, Αττική, ύψους 15 εκατ. ευρώ.
Ψηφίσαμε, επίσης, και υλοποιούμε μέσα στον Απρίλιο το νόμο για την αναδοχή και υιοθεσία ο οποίος:
• Μειώνει το χρόνο αναμονής σε 8-12 μήνες από 4-6 χρόνια που είναι σήμερα, καθυστερήσεις που πολύ συχνά τροφοδοτούσαν το ανεπίτρεπτο φαινόμενο της «εμπορίας» ανηλίκων.
• Όλο το σύστημα γίνεται αδιάβλητο και ψηφιακό.
• Όλα τα παιδιά που είναι σε ιδρύματα αποκτούν ηλεκτρονικό φάκελο της καταγωγής τους ώστε να σταματήσουν οι τραγωδίες αναζήτησης των φυσικών γονέων.

Επίδομα Στέγης
Η Ελληνική Κυβέρνηση, αποδεικνύει ότι έχει ένα συνολικό σχέδιο- ασπίδα προστασίας για την στέγαση και την υπεράσπιση της α’ κατοικίας από τα «κόκκινα» δάνεια πού δημιούργησε η κρίση. Το επίδομα ενοικίου είναι μια ενίσχυση των νοικοκυριών και των παιδιών. Είναι σχεδιασμένο για ενίσχυση των νεαρών ζευγαριών και των παιδιών. Το 40% από το σύνολο των 660.000 του πληθυσμού που θα ωφεληθεί είναι παιδιά.
7- Δίχτυ ασφαλείας κατά της φτώχειας, της παιδικής φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού
Έχουμε καταφέρει να αντιστρέψουμε την πορεία κοινωνικής διάλυσης που παραλάβαμε το 2015. Μια χώρα που κατέγραφε τα υψηλότερα ποσοστά φτώχειας και παιδικής φτώχειας στην Ευρώπη. Αυτό ήταν το «success story» που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε. Με τα άμεσα μέτρα για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής φτώχειας, με το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης που απολαμβάνουν σήμερα 650.000 δικαιούχοι αλλάξαμε την εικόνα. Για πρώτη φορά από την έναρξη της κρίσης μειώσαμε την ακραία φτώχεια και την παιδική φτώχεια από 26,3% το 2015 σε 24,5% το 2017 (εισοδήματα 2016). Η παιδική φτώχεια το 2008 ήταν 23%. Το 2022 τα ποσοστά φτώχειας θα είναι χαμηλότερα από αυτά που υπήρχαν στην χώρα το 2008 στην έναρξη δηλαδή της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης.
Καινοτομία του προγράμματος: η υποβολή αίτησης με βάση τα εισοδήματα των τελευταίων μηνών, η ένταξη του 10% στην αγορά εργασίας, 70% έκπτωση στο ρεύμα , vouchers για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και τρόφιμα. Ακούμε σήμερα ότι ήταν ιδέα της ΝΔ. Μόνο που επί 5 χρόνια δεν έδωσε ούτε ένα ευρώ από αυτή την ιδέα την οποία οι δανειστές την χαρακτήριζαν ανεπαρκώς σχεδιασμένη. Εμείς σχεδιάσαμε το ΚΕΑ που σήμερα αντιγράφει η Ιταλία.

8- Σύγχρονο και διαφανές κράτος πρόνοιας: Κέντρα Κοινότητας - ΟΠΕΚΑ
Τέλος, δημιουργούμε ένα ψηφιακό διαφανές κράτος πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης με την ίδρυση δύο ψηφιακών πυλώνων: τα 242 Κέντρα Κοινότητας που καταψήφισε η ΝΔ και τον ΟΠΕΚΑ (Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων κοινωνικής Αλληλεγγύης). Έτσι καταργούμε το ιδρυματικό και επιδοματικό κράτος πρόνοιας που παραλάβαμε όπου άνθιζαν οι πελατειακές σχέσεις και η διαφθορά.
• Με τα Κέντρα Κοινότητας αποδίδουμε στους Έλληνες πολίτες την άμεση γνώση των δικαιωμάτων τους και την αξιοπρέπεια που τους οφείλουμε, τους απαλλάσσουμε από πελατειακές εξαρτήσεις κάθε μορφής και ατελείωτης γραφειοκρατίας. Ταυτόχρονα ηλεκτρονικά μεταφέρουμε στο κράτος και στις περιφέρειες καθημερινά, όλη την πληροφορία για να παρεμβαίνουν έγκαιρα, να ελέγχουν και να αναθεωρούν τις πολιτικές τους.
Τα Κέντρα Κοινότητας μέσα στο 2020 επεκτείνονται και στους 325 δήμους. Ενισχύονται με δύο νέες δομές, τα 100 Κέντρα Στήριξης της οικογένειας και τα 150 Κέντρα Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων (Ο.Φ.ΗΛΙ.).
• Ο ΟΠΕΚΑ συγκεντρώνει και ενοποιεί όλα τα επιδόματα (που ήταν πάνω από 200) και τα αποδίδει ψηφιακά από ένα φορέα (τα απέδιδαν πάνω από 120 φορείς), χωρίς διαμεσολαβήσεις σε τακτή ημερομηνία κάθε μήνα από τον Απρίλιο. Αποδίδονται ηλεκτρονικά το ΚΕΑ, το επίδομα παιδιού, τα αναπηρικά επιδόματα και τα επιδόματα της αγροτικής εστίας.

9- Αυτά είναι τα μέτρα κοινωνικής πολιτικής που πήραμε μέσα σε 4 πολύ δύσκολα χρόνια. Σήμερα διαπιστώνουμε από την έκθεση της διακομματικής επιτροπής για το δημογραφικό ότι συνάδουν με τις ενέργειες που οφείλει να πάρει το κράτος για να αντιμετωπίσει το μεγάλο σύνθετο και πολυσχιδές πρόβλημα του δημογραφικού για το οποίο καμιά προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε κάτι.
Το δημογραφικό δεν λύνεται δυστυχώς με διχίλιαρα σε κάθε γέννηση. Λύνεται με επιμονή σε οριζόντιες δράσεις για το παιδί, το νοικοκυριό, την μητρότητα, την γυναίκα.
Σήμερα βάζουμε τις σταθερές βάσεις για να δρέψουν καρπούς οι επόμενες γενιές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου